Розробки уроків

Тема. Лікарські рослини.
Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
  • Вправа «Погода»
    —    Яка зараз пора року?
    —    Який місяць?
    —    Яке число?
    —    Тепло чи холодно надворі?
    —    Який стан неба?
    —    Яка температура повітря?
    —    Чи були сьогодні протягом дня опади?
     
    II. Повідомлення теми і мети уроку
    —    Сьогодні ми поговоримо про чудодійні властивості рослин. Ви дуже часто бачите їх у лісі, у лузі, на полі, але навіть і не замислюєтеся, що у вас під ногами — справжній скарб. І цей скарб — лікарські рослини.
    До чудо-ліків в гості вирушаймо,
    Дивинку щонайменшу помічаймо.
    Де материнка, подорожник, молочай,
    Повинен знати кожен травознай.
    Із вдячністю цілющі трави пийте,
    Ростіть на славу й здоровійте!
     
    III. Вивчення нового матеріалу
    1. Вступне слово вчителя

    —    Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.
    З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина.
    Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.
    2. Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками

    • Що то за рослина,
             Що вбиває звіра? (Звіробій)
    —    Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.
    • Сонечко в траві зійшло,
             Усміхнулось, розцвіло.
             Потім стало біле-біле
             І за вітром полетіло. (Кульбаба)
    —    У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
    • Викупана в сонечку,
    Стоїть донечка.
    Бджоли сонячний медок
    Дістають з її квіток. (Липа)
    —    Її цвіт — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.
    • На просторах поля золотого
    Сині зірочки тремтять,
    Мов шматочки неба голубого
    Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
—    Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.
• Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки — золоті,
А вічки — біленькі. (Ромашки)
—    Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Ромашка — це квітка ніжності, чистоти. Є декоративні, польові, а є лікарські ромашки. Вдихніть її аромат — за запахом можна впізнати лікарську ромашку. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка.
• Хоч трава дуже гірка,
З неї користь неабияка. (Полин)
—    У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.
• Бородавки зчистить з тіл,
         Звідси й назва — .... (чистотіл).
—    Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву? —    Де росте чистотіл?
• Ліг пластом біля дороги,
          Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник)
—    Чому цю рослину саме так назвали?
—    Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»?
—    Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо- трави? Де і коли?
Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору —
 На носочки піднялись.
 Підніми голівку вгору —
 Й на долоньки подивись.
 Присідати ми почнемо,
 Добре ноги розімнемо.
 Раз — присіли, руки прямо.
 Встали — знову все так само.
 Повертаємося вправно,
         Все виконуємо гарно.
         Вліво-вправо повернулись
 І сусіду усміхнулись.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Корисні поради»
• Як листки її пом’яти —
Добре чути запах... (м’яти).
 • Гризла білочка горішки,
Заболіли зуби трішки.
Що порадимо від зубного болю? (М’яту, материнку)
 • Цілу нічку лисеня Не змикало оченят.
— З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Ромашка)
 • Козенята похворіли,
Бо холодну воду пили. (Ромашка, материнка)
2. Гра «Упіймай назву лікарської рослини»

Рве Мар’янка у торбинку
Подорожник, материнку.
Петрик, Оля і Дем’янко
Накопали валер’янки.
3. Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека»

Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
—    Почекай, онучку, побачиш, чому.
Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
—    Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
—    Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
—    Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
—    Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?
—    Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона?
—    Для кого готують із неї ліки?
—    Які квіти побачили дідусь і онук улітку?
—    Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді подорожник?
—    Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?
4. Хвилинка-веселинка

       
 КУЛЬДІД
       Вітер біг повз очерет
       І з кульбаби здув берет.
      Здивувалася Лариса:
 —  Голова в кульбаби лиса?
      У дідів лише бува
      Отака-но голова.
     Тож її назвати слід
      Не кульбаба, а кульдід!
5. Відгадай!

• Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
 • Який корінь, який цвіт
Любить кожний в світі кіт? (Корінь валеріани)
6. Кросворд «Ліки» 

 1) Дерево, що цвіте в липні. (Липа)
2) Рослина, про яку говорять, що вона лікує від 99 хвороб. (Звіробій)
3) Квітка сонячна, красива,
    Стане згодом сива-сива,
    Вітерець її подмуха –
    Стане миттю сивим пухом.(Кульбаба)
4) Рослина, якв відлякує комарів, бліх. (Полин)
 
V. Підсумок уроку
—    Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки потрібно розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров’я — найцінніше багатство.
—    Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?
—    Для чого людина збирає лікарські рослини?



Немає коментарів:

Дописати коментар