пʼятниця, 12 січня 2018 р.

Складання тексту - опису за змістом картини. (фрагмент уроку)


(На дошці картина за якою будемо працювати). Поглянувши на наш світлофор емоцій, я бачу, що у всіх гарний настрій, а це означає, що ми будемо плідно працювати на уроці.  Сьогодні ми з Вами помандруємо в картину, а потім опишемо, що там побачили і відчули. Але спочатку  давайте пригадаємо, що таке текст? А що таке текст – опис? Зі скількох частин складається текст, назвіть їх.
Діти,  а тепер погляньте.   В цій картині  побував  Чарівник  Зупинки  Часу. Він  зупинив час,  і всі  події,  які  відбувалися  колись,   зупинилися і залишилися на цій  картині.  Давайте  розглянемо уважно малюнок.  Що  на ньому  зображено?  Розкажіть . (малюнок Чарівника, картина на дошці)
Літній  вечір.  Маленька дівчинка  підійшла  до  невеликого  озерця,  що  знаходиться  на  лісовій  галявині.  Її  дуже  зацікавила  мама – качка з  маленькими  каченятами, тому  вона  обережно  присіла  на  краю  берега і  тихенько,  щоб  не  налякати  птахів,  спостерігає  за  ними. Навколо  панує  вечірня  тиша,   лиш   подекуди  починають  пробувати  свої  скрипочки  музиканти – цвіркуни. Дерева  потроху  стихають  і їхній  шепіт вже майже  нечутно. Біля  берега  грайлива  хлюпочуть хвильки,  тому що, маленькі,  схожі  на  клубочки,  каченята  влаштували  з  ними  гру  наввипередки.  Мама – качка  слідкує,  щоб  дівчинка  не підходила  ближче  до  її  розбишак.  Вона  охороняє  їхній  спокій.
А  тепер  давайте  сядемо  з  вами  в  Машину  Часу  і  помандруємо  в  минуле  цієї    події  яка  зображена  на  картині.  Погляньте  навколо  себе  і уявіть,  що  тут  відбувалося  годину  тому  назад.
Годину  тому  назад  ще  світило  яскраве  сонечко.  Між  деревами  гуляв  грайливий  вітерець.  Своїм  подихом  він  заставляв  могутні  ялини  качатися  зі  сторони  в  сторону.  Вони  невдоволено  гримали  на  нього  і  своїми  лапатими гілками  намагалися  відігнати  бешкетника  від  себе.  На  яскравому,  зеленому  килимі  із трави  на  всю  силу  кипіло  життя.  Різнобарвні  метелики  снували  туди – сюди,порхаючи  з  однієї  квітки  на  іншу, коники  стрибунці  намагалися  перескочити  найвищу  гілочку  на  галявині,  мурахи  зносили  останню  здобич  до  своїх  домівок…  Дівчинки  біля  озерця  ще  не  було.  Мама  саме  покликала  її   вечеряти.  На  озері  раз по раз  підстрибувала  над  водою  якась  рибинка,  змахувала  сріблястим  хвостиком,  і  знову  пірнала  в  глибину.  Сонце  почало  хилитися  до  сну  і  все  навколо  потихеньку  почало  стихати.
Ми  з  вами  побували  в минулому.  А  тепер  давайте  заглянемо  трішечки  в  майбутнє.  Як  ви  гадаєте,  що  буде  відбуватися  на  картині  в  цей  час? 
Настануть  сутінки.  Небо  стане  глибокого,  темно  -  синього  кольору. Ще  трохи  і  настане  зоряна  ніч.  Вигляне  з – за  хмаринки несміливо  місяць,  ніби  питаючи :  -  чи  можна  до  вас  завітати?   Дерева  нарешті  поринуть  в  сон,  навіть бешкетник  -  вітерець  звернеться  клубочком  на  якійсь  гілці  і  тихенько  засопе собі  під  носа.  Все  навколо  втратить  свої  яскраві  кольори  і  перетвориться на  щось  одноманітне  і  невиразне.  Все  засне,  тільки  невгамовні  цвіркуни,  нарешті , розпочнуть  свій  колисковий  спів  на  повну  силу.  Маленька дівчинка, яка  схожа  на  чарівну  фею,  теж  спатиме  в  своєму  м’якенькому  ліжечку і бачитиме  солодкі  сни.  Їй  присняться  маленькі  каченятка,  барвисті,  метелики,  спів  птахів,  вона  навіть  відчує,  як  вітерець  ласкаво  торкається  до  її  щічок.
Давайте уважно подивимось на картину і скажемо, який емоційний настрій тут панує? Зараз кожен із вас візьме на себе роль будь-якого об’єкта і спробує описати його настій або  характер.
 Алгоритм  розумових  дій
1.     Обрати  один із  об’єктів  картини.
2.     Визначити  його  емоційний  стан,  настрій  чи  виділити  рису  характеру.
3.     Увійти  в  образ  героя.
4.     Описати  зображене  на  картині  від  імені  «Я  -  образу»  з  точки  зору  обраного  об’єкта з  певною  емоційною  характеристикою.
5.       Розв’язати  проблемну  ситуацію  та  змінити  емоційний  стан  героя  в  бік  рівноваги.)
-         А тепер, давайте уявимо на   хвилинку, що картина ожила. До  нас завітали   Чарівники  «Я Нюхаю»,  «Я  Слухаю»,  «Я  Відчуваю  На  Дотик»,  «Я  Відчуваю  На  Смак». (Розмістити на дошці Чарівників) З  їхньою допомогою ми здійснимо подорож  по нашій  картині.  Як ви думаєте, що тут можна понюхати  ? «Тут пахне свіжим повітрям»,  «Відчувається   терпкий   запах  прим’ятої травички »,  «Ніби медом  пахнуть квіти»,  «Я  відчуваю  запах водички». (допоміжні  слова закріпити  на дошці)
-          Які  звуки  можна почути   на картині  якщо до неї торкнеться Чарівник  Я  Слухаю?  ?  «Як у верхівках  дерев  розмовляє  вітер»,  «Шумить  трава і листя дерев»,  «Хлюпоче  біля  берега  вода»,  «Співають  птахи»,  «Бовтають в озері  каченята з мамою Качкою».
-          Що можна відчути за допомогою  Чарівника Я  Відчуваю  На  Смак? «Смак  води»,  «Я  відчуваю солодкий смак соку  зірваної  травинки».
-          А що ми можемо  відчути на дотик?   «Ми можемо  доторкнутись до  травички і з’ясувати, що ввечері вона прохолодна і трохи вогкувата, бо ми недалеко від озера»,  «Коли я  торкаюся до трави, то відчуваю, що вона ніби маленький їжачок, що своїми голочками коле мені руки»,  «я занурюю руки в воду і відчуваю, що вона тепла ніби парне молоко», «Стовбур у дерева шорсткий », «Каченятка ніби м’якенькі  клубочки».
А тепер скажіть мені, з чим можна порівняти об’єкти зображені на картині? (травичка колюча немов їжачок, озеро мов дзеркало, каченята мов клубочки, дерева – казкові велетні, вітер – бешкетливий хлопчисько)

Після гри важливо запропонувати дітям скласти текст – опис картини в якій ми щойно побували.

Немає коментарів:

Дописати коментар