ВЧИМОСЯ БУТИ ДОБРИМИ ЛЮДЬМИ
(урок для учнів 1 класу)
Мета : визначити і окреслити суть категорій «добро» і «зло»; допомогти дітям усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості; створити ситуацію, за якою учень може виявити доброту і відчути від цього задоволення; виховувати схильність безкорисливо чинити добро.
Обладнання: мікрофон, картинки, декорації для інсценізації вірша.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квітоньці -
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся -
Зичу їм добра!
- Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квітоньці -
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся -
Зичу їм добра!
(М. Познанська)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Вправа «Мікрофон»
- Який настрій передає цей віршик?
- На які гарні вчинки надихає радісний, гарний настрій?
- Який у тебе найчастіше настрій?
- Коли він буває гарним і радісним?
- Мозковий штурм
- Чи можна прожити без доброти? Чому?
- Навіщо людям доброта?
- Самому робити добро чи чекати поки попросять?
- До кого можна бути добрим?
- Кого в нашому класі можна назвати добрим?
- На що схожа доброта? Мені здається, що на посмішку матері, а вам?
- Де в природі можна взяти фарби й звуки, щоб описати доброту?
- Бесіда за малюнком «Добре діло роби сміло»
- Що сталося з цією старенькою жінкою?
- Як вона почувається?
- Як можна допомогти бабусі?
- Що для вас важливіше: почути слова подяки чи просто допомогти?
- Які добрі справи ви можете зробити для своїх бабусі та дідуся, стареньких сусідів, незнайомих стареньких людей?
- Хвилинка відпочинку.
Релаксаційна вправа « Квітка доброти» ( Звучить класична музика, спокійна)
Закрийте очі і уявіть, що у вас в руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчувають незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте вашу руку і розглядаєте Квітку Доброти. Придивіться, якого вона кольору. Можливо вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику яка лине від квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти і помістіть у себе в сердечку.
Закрийте очі і уявіть, що у вас в руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчувають незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте вашу руку і розглядаєте Квітку Доброти. Придивіться, якого вона кольору. Можливо вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику яка лине від квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти і помістіть у себе в сердечку.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
- Розповідь вчителя.
Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Про це гарно сказала у своєму вірші «Людина починається з добра» Надія Красоткіна.
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові,
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Людина починається з добра,
Із світла, що серця переповняє.
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.
До чого закликає нас автор цього вірша? Людина творець добра. У характері нашого народу доброта і чуйність, щирість та уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину. З давніх – давен, гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, і про це говорить народна мудрість.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Роби добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.
Все добре пам’ятай, а зла уникай.
Добре серце, як сонечко в небі
Добрі вчинки потрібні нам у житті і залежать від наших душевних зусиль. Чому я так кажу? Тому що наші добрі думки і почуття знаходяться у наших душах. А що ж таке душа, як ви розумієте?
Душа – це живий відгук людської істоти на все, що відбувається. І якщо у людини цей відгук є, вона душевна людина, а якщо ні – черства і байдужа. Спробуємо заглянути у свою душу і намагатимемося визначити, які ми.
Будь ласка, продовжте речення:
- Я плачу коли…
- Я сміюся, коли…
- Я радію, коли…
- Я сумую, коли…
- Хвилинка фантазії.
Якщо б до вас прилетіла Фея Краси зі своїми чарівними подарунками, що б ви попросили у неї: красиві риси обличчя, чуйне серце, приємний голос чи ще щось?
Отже, зробимо висновок: кожна людина може формувати свою душу. Ви повинні прагнути до розвитку своєї душі.
- Інсценівка вірша Б.Грінченка «Зорі» (виконують учні 5 класу)
Донечка:
Мамо, люба, глянь як сяють
Ясні зорі золоті!
Ясні зорі золоті!
Мати:
Кажуть люди: то не зорі,
Сяють душі то святі.
Кажуть: хто у нас на світі
Вік свій праведно прожив,
Хто умів людей любити,
Зла нікому не робив, -
Бог послав того на небо
Ясно зіркою сіять …
Кажуть люди: то не зорі,
Сяють душі то святі.
Кажуть: хто у нас на світі
Вік свій праведно прожив,
Хто умів людей любити,
Зла нікому не робив, -
Бог послав того на небо
Ясно зіркою сіять …
Донечка:
Правда, мамо? – то все душі,
А не зорі там горять!
Так навчи ж мене, голубко,
Щоб і я так прожила,
Щоб добро робити вміла
І робить не вміла зла.
Правда, мамо? – то все душі,
А не зорі там горять!
Так навчи ж мене, голубко,
Щоб і я так прожила,
Щоб добро робити вміла
І робить не вміла зла.
Учитель : давайте і ми, діти, будемо робити лише добрі справи. Пам’ятайте народну мудрість: «Зло породжує зло», «Добро завжди перемагає зло». Добре, коли людей залишає після себе добрий слід. Один мудрець помітив: “Людина прожила життя недаремно, якщо побудувала будинок, виростила сад і виховала дитину ”. Давайте й ми зараз теж зробимо одну загальну добру справу.
- Подивіться на наше сонечко. Чогось не вистачає. Саме так, промінців. Зараз ми з вами спробуємо намалювати портрет доброї людини і тоді побачимо, як засяє наше сонечко.
Послухайте лист від одного хлопчика. Хто покарав його?
- Я образив товариша.
- Я штовхнув однокласника, я вдарив собаку;
- Я забрав іграшки у сестри. Всі пішли від мене, я залишився один і гірко заплакав.
- Хто покарав його? – спитала сусідка
- Він сам себе покарав – відповіла мама.
- Чи можна назвати добрим цього хлопчика?
- Чому?
- Чому він плакав? Яким був хлопчик? (жорстоким, грубим, злим)
- Яким ви уявляєте портрет доброї людини? (доброзичлива, уважна, чуйна, ввічлива, весела, правдива, люб´язна, привітна, дружня)
Тож, діти намагайтеся поводитись так, щоб всі люди казали про вас саме такими словами. (кожна дитина прикріплює свій промінець)
Мудрець сказав: «Живи, добро звершай
Та нагород за все це не вимагай
Лиш в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра
Нехай живе ця приказка стара:
Людина починається з добра.
Добре слово, що ясний день – говорить народне прислів´я. Словом можна висловити, що завгодно: про що думаєш, чого хочеш. Треба тільки вміти правильно ним користуватися щоб тебе зрозуміли і не образились.
Слово – це справжнє чудо!
ІV. Підсумок уроку
- Які почуття викликав у вас урок?
- Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.
- Кожна людина може бути творцем своєї душі і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло. Поверніться один до одного побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.
Немає коментарів:
Дописати коментар